12:57

#WIEM CO JEM - NAPOJE DLA DZIECI

 Wiecie co? Przeraża mnie to, że tak wielu rodziców źle karmi swoje dzieci. Często czytam na forach internetowych wypowiedzi młodych mam, że przecież batonik od czasu do czasu nie zaszkodzi albo że my też jedliśmy ciastka i inne mało zdrowe produkty i żyjemy, nic nam nie jest. Serio? Dzisiaj pokażę Wam co producenci "soków" oferują naszym dzieciom.
Bądź świadomym rodzicem. Przeczytaj ten post.
Zdjęcie ze strony: faktydlazdrowia.pl







Właściwe żywienie w dzieciństwie ma ogromny wpływ na rozwój dziecka, zarówno fizyczny, jak i psychiczny. Może wpływać na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób takich jak: cukrzyca typu II, otyłość, miażdżyca, osteoporoza, nowotwory, alergia. Jak wynika z licznych badań, dzieci już od początku rozszerzania diety piją za dużo soków.

I tutaj chcę zwrócić uwagę na kilka kwestii:

1.Sok to sok, czyli 100% soku owocowego. Najlepiej więc kupić sokowirówkę lub wyciskarkę i samemu w domu przygotowywać soczki. Jeśli nie masz na to czasu (niemożliwe:) )to ok - kupuj soki, ale czytaj etykiety. Sok to nie jest woda + cukier + aromaty + sok z zagęszczonego soku + inne cuda. Spójrz na grafikę, którą przygotowałam. Wzięłam tutaj pod lupę tylko kilka najpopularniejszych marek. Na czerwono zaznaczone jest to, czego w ogóle nie powinno na liście składników być. W zielonych ramkach są natomiast produkty, które warto podać dzieciom.

Fabryka Inspiracji by Natalia Mizerska

Fabryka Inspiracji by Natalia Mizerska

Pamiętajcie, że składniki wymieniane są w kolejności od tego, którego jest najwięcej w produkcie. Ciekawe czemu w wielu "SOKACH" na pierwszym miejscu jest WODA?

2. Sok nie powinien w diecie dziecka zastępować wody. To woda ma gasić pragnienie.

3. Dzieci  powinny wypijać max. pół szklanki soku dziennie, czyli nie więcej niż 120ml.
A przecież dajecie im całego Kubusia czy Tymbarka, które mają około 330ml! Stop.

4. Sok = kalorie. Łatwo w ten sposób dostarczyć dodatkowej energii, ale jest to zbędne. Za dużo kalorii w diecie dziecka prowadzi do nadwagi. Lepiej zjeść świeży owoc...

5. ...tylko trudno jest zjeść trzy jabłka od razu. Ale soczek? Czemu nie? A dlatego że sok nie zawiera błonnika, więc nie syci tak, jak owoc. W konsekwencji nie trudno jest wypić go zbyt dużo.

Jeśli chcesz podać dziecku sok, zróbcie go razem, wrzućcie ulubione owoce, a najlepiej też warzywa - wtedy sok będzie zawierał mniej cukrów - i poznawajcie smaki. Woda z cukrem nie jest fajna. Pomaga w rozwoju próchnicy, szczególnie wtedy, gdy dzieci piją soki przed snem lub cały dzień popijają je sobie.

Więcej świeżych owoców, mniej soków!



Źródła:
- Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci;
- Zalecenia Amerykańskiej Akademii Pediatrii.
Copyright © 2016 Mama-blog , Blogger